دوره های کوتاه مدت
موسسه آموزش عالی دارالحکمه https://edihe.ac.ir دورههای کوتاه مدت به زبان انگلیسی برگزار میکند.
به اطلاع کلیه خواهران و برادران؛ طلاب و دانشجویان و اساتید محترم حوزه و دانشگاه میرساند سه دوره کوتاه مدت به زبان انگلیسی برگزار میگردد:
1- کلام امامیه
2- تفکر انتقادی
3- ژئوپلیتیک شیعه
دورهها بصورت آفلاین و در بستر پرتال آموزشی LMS برگزار میگردد.
(سیستم LMS یا Learning Management System سیستمی است که کلیه نیازهای آموزشی را به صورت الکترونیکی و اینترنتی برآورده میکند. با داشتن سیستم LMS میتوان کلیه فعالیتهای آموزشی را به صورت اینترنتی انجام داد.)
✅ شرایط: 1- دانستن زبان انگلیسی (در حد متوسط رو به پیشرفته) 2- ارسال رسید واریزی 3- موفقیت در آزمون آنلاین پایان دوره
✅ مزایا: 1- برگزاری دوره به صورت مجازی و آفلاین (غیربرخط) 2- صدور گواهی اتمام دوره
✅ توضیحات: 1- مدت هر دوره: 24 ساعت (16 جلسه 90 دقیقهای) 2- صدور مدرک جداگانه برای هر دوره 3- امکان شرکت همزمان در چند دوره. 4- برگزاری کلاسها بصورت آفلاین (که در زمان دلخواه خود میتوانید جلسات را فراگیرید و پس از پایان هر جلسه به سوالات تستی هر جلسه پاسخ دهید.)
لازم به ذکرست که اساتید این دوره از اساتید مؤسسه آموزش عالی دارالحکمه است.
در صورت بروز هرگونه مشکل فنی با شماره مرکز تماس حاصل فرمایید:
02537849150
✅ هزینه ثبتنام برای هر دوره:
318 هزار تومان (برای داوطلبان داخل ایران)
بانک رفاه کارگران
حساب: موسسه آموزش عالی دارالحکمه
شماره حساب
311094491
شماره کارت
5894637000238565
شماره شبا
IR470130100000000311094491
لطفا در زمان ارسال رسید، نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود و نام دوره را ذکر کنید.
و 75 دلار (برای داوطلبان خارج از ایران)
از طریق Paypal در سایت مؤسسه آموزش عالی دارالحکمه:
https://lms.edihe.ac.ir
هزینه ثبتنام برای دانشپژوهان مؤسسه آموزش عالی دارالحکمه: 163 هزار تومان برای هر دوره
✅ هزینه صدور گواهینامه برای هر دوره: 603 هزار تومان
⛔ مهلت ثبت نام: تا تکمیل ظرفیت
✅ زمان برگزاری کلاسها: کلاسها چون از قبل ضبط استودیویی و تدوین و روی سرور و پرتال آموزشی بارگزاری شدهاست، پس از پرداخت شهریهی ثبتنام میتوانید وارد پرتال آموزشی شده و درسها را فراگیرید.
عنوان دوره شماره 1: تفکر انتقادی
تعریف دوره: فراگیری مهمترین موضوعات و روشها در تفکر انتقادی و آشنایی با انواع مغالطهها
ضرورت ارائه: با توجه به حجم انبوه از اطلاعات و پراکندگی و گستردگی آن، لازم است با روشهای تحلیل محتوا و انواع مغالطات آشنا شد. نتیجه آن؛ آشنایی با تفکر انتقادی، تکنیک و روشها و نیز انواع مغالطههای به کار رفته در متن و فرآوردههای فرهنگی است.
سرفصلها:
1- تعریف تفکر و چیستی تفکر انتقادی
2- رابطه تفکر انتقادی با منطق، معرفتشناسی و فلسفه
3- قابلیتها و محدودیتهای مبادی معرفت: حس، عقل، گواهی، مرجعیت
4- تعریف، انواع آن و نقش آن در بیان تفکر: وضوح و شفافیت در بحث
5- اخلاق مباحثه و مهارتهای گفتگو
6- چیستی استدلال و اقسام آن
7- استفاده از استدلال های مباشر در اثبات یا نفی مدعیات
8- کارکرد تمثیل و استقرا در نقد
9- اقسام قیاس و بررسی چگونگی خطاهای صوری و مادی در قیاس
10- مغالطه و رابطه آن با استدلال
11- اقسام مغالطه و چگونگی تشخیص هر قسم
12- هدف از تفکر انتقادی و اهمیت فرهنگ گفتگو
نام استاد: دکتر شیرعلی شجاع
عنوان دوره شماره 2: جغرافیای سیاسی شیعه
تعریف دوره: آشنایی با سرزمینهایی که در اختیار شیعیان است یا اینکه جمعیت غالب آن را شیعیان تشکیل میدهد و شناخت کلیاتی از زندگی سیاسی – اجتماعی شیعیان در جغرافیای جهان.
ضرورت ارائه: تحولات خاورمیانه در عصر حاضر اهمیت آشنایی با جغرافیای سیاسی شیعه را برای مخاطبین دوچندان میکند.
سرفصلها:
- شیعه در جهان اسلام
- کشورهایی که شیعه در آن در اکثریت است (ایران، عراق، لبنان، بحرین، آذربایجان، یمن)
- کشورهایی که شیعه در آن در اقلیتاند (هند، افغانستان، پاکستان، عربستان، کویت، سوریه، ترکیه، مصر، عمان)
- شیعه در کشورهای غیر اسلامی: - اروپا - آمریکا (آمریکای شمالی، آمریکای مرکزی، و آمریکای جنوبی) - آفریقا - آسیای دور - اقیانوسیه- اوراسیا
- برخی از مختصات چشمگیر فرهنگی هر یک از جمعیتهای شیعی جهان
- مشکلات و مصائب داخلی شیعیان (نظیر قتل و عام شیعیان هند و پاکستان و به رسمیت شناخته نشدن آنها و…)
- مشکلات و آلام خارجی شیعیان (اشغال عراق، افغانستان، در معرض تهاجم بودن ایران و …)
- آیینها و نمادهای مشترک شیعیان جهان
نام استاد: دکتر جاوید اکبری
عنوان دوره شماره 3: کلام امامیه
تعریف دوره: آشنایی با تاریخ کلام شیعه (متکلمان و جریانهای کلامی از آغاز تا کنون)
سرفصلها:
الف. کلیات شامل: تعریف کلام، فرق نخستین کلامی، مکاتب و فرق کلامی اهل سنت، مخالفتهای اهل حدیث با کلام، موضع ائمه شیعه در قبال کلام، ادوار کلام شیعه، مدارس کلامی شیعه
ب. در قرن نخست هجری (دوران چهار امام نخست شیعه، مدرسهی مدینه)
- محورها و اولویتهای کلامی در میراث حدیثی چهار امام نخست شیعه
- متکلمان و مناظرات شیعه در این دوره و نوع فعالیتهای کلامی آنها
- وضعیت فکری حاکم بر مدینه
ج. مدرسهی کوفه (دوران چهار امام بعدی شیعه) - بازهی زمانی مدرسهی کوفه (از اوائل قرن دوم تا اوائل قرن سوم)
- کوفه شناسی (جریانهای فکری کوفه از آغاز شکلگیری کوفه دراواخر دهه سوم قرن نخست، عوامل مؤثر در تشیع کوفه)
- جریانهای شیعی کوفه در این دوره
- متکلمان نامدار شیعه در این دوره (آرای آنها، مدح و ذمهای رسیده دربارهی آنها، از زراره تا یونس بن عبدالرحمان تا فضل بن شاذان)
- انواع مواجههی چهار امام شیعه با کلام و متکلمان
د. مدرسهی قم (دوران چهار امام بعدی شیعه و غیبت صغرا تا نیمهی قرن چهارم) - بازهی زمانی مدرسهی قم
- پیشینهی قم و نقش آن در تاریخ شیعه
- مرکزیت علمی و حدیثی قم از اوائل قرن سوم (طبقات محدثان قم)
- گرایشهای فکری و رویکرد کلامی محدثان قم (با تکیه بر شیخ صدوق)
- نقش و رویکرد کلامی مرحوم کلینی
ه: مکتب بغداد - پیشینههای عقلگرایانهی بغداد (خط کلامی منتهی به فضل بن شاذان، معتزلیان شیعه شده، نوبختیان، قدیمین)
- نقش تاسیسی شیخ مفید (زندگی فکری، آثار، رویکرد کلامی)
- اوج عقلگرایی بغداد با سید مرتضی (زندگی علمی، آثار، مبانی کلامی)
- نقدهای بغدادیها (شیخ مفید و سید مرتضی) بر قمیها
- امتداد سید مرتضی (در شامات با حلبیان، یعنی ابن براج و ابوالصلاح حلبی و در ری)
- امتداد شیخ مفید (کراجکی صاحب کنز الفوائد)
و: مدرسهی حله - شکل گیری حله ومرکزیت علمی آن (بازهی زمانی، چهرههای مؤثر)
- رویکرد عقلی و اجتهادی در حله از ابن ادریس تا سدیدالدین حمصی و ورام
- عالمان مؤثر در رونق و رویکرد کلامی حله از حمصی تا علامه حلی
- تشیع اعتدالی با علامه حلی (زندگی علمی، آثار، رویکردهای فکری وکلامی، کلام فلسفی)
- امتداد علامه حلی تا فاضل مقداد و ابن فهد حلی
- نقش حله در رویکردهای شیعی و علمی ایران و جبل عامل
ز. مدارس فلسفی، کلامی، عرفانی شیراز و اصفهان (آمیختگی فلسفهی مشاء با اشراق و با عرفان و همه در خدمت عقائد، دشتکیها و دوانی در شیراز، و میرداماد و میر فندرسکی و شیخ بهائی در اصفهان، حکمت متعالیه با ملاصدرا)
ح. اخباری گری - پیشینهی اخباریان (عوامل مؤثر معرفتی و غیر معرفتی در شکلگیری اخباریگری، نقش صفویه در ظاهر گرایی، نسبت اخباریان با نصگرایان قم)
- نقش تأسیسی (یا احیائی) محمد امین استر آبادی (زندگی علمی، آثار و آرای وی، شاگردان بلافصل وی)
- چهرههای مؤثر اخباری (از قرن دهم تا قرن دوازدهم)
- مبانی نظری اخباریان (گرایشهای اعتدالی و افراطی، در اصول فقه و معارف)
ط. جریانات کلامی معاصر (شیخیه، مکتب تفکیک، امتداد متعالیه)
ی. نواندیشی دینی (و احیای کلام سنتی) در پنجاه سال اخیر
سیستم LMS چیست؟
سیستم LMS یا Learning Management System سیستمی است که کلیه نیازهای آموزشی را به صورت الکترونیکی و اینترنتی برآورده میکند. با داشتن سیستم LMS میتوان کلیه فعالیتهای آموزشی را به صورت اینترنتی انجام داد.
این امر مزایای زیادی دارد از جمله این که:
1) نیازی به حضور فیزیکی همه شرکت کنندگان در یک مکان نیست.
2) میتوان یک برنامه آموزشی واحد را اجرا کرد.
3) طلاب و دانشجویان شهرستانها میتوانند از همان کیفیت و همان کلاس درس برگزار شده در کلاسهای حضوری استفاده کنند.
4) زمان استاد و فراگیران برای رفت و آمد و حضور در کلاس تلف نمیشود.
5) امکان تصحیح آنلاین تکالیف و نمرده دهی آنلاین وجود دارد.
6) منابع بسیاری از طریق اینترنت، میتوانند بین اساتید و فراگیران جابجا شوند.